tirsdag 16. april 2013

airBaltic



Billig flybillett «øst»-europeisk flyselskap, hva kan man vente seg?                  

Jeg sitter over Hviterussland og skriver og så langt har det bare gått langt over mine forventninger. Hyggelig smilende betjening, god plass i flyet (til passe lange ben), og til alt overmål har jeg fått en hel seterad for meg selv. Jeg ålte meg raskt over til vindusplassen så fort alle var kommet om bord.

Det er veldig enkelt å reise med kun håndbagasje, Innsjekkingen gjorde jeg i ro og mak hjemme før jeg reiste til Oslo, og siden jeg da skrev ut boardingpassene var det bre å gå rett gjennom sikkerhetskontrollen og til flyet. Tok meg 15 min. fra jeg ankom med flytoget. 

Flybyttet i Riga var svært enkelt, lite kø og ingen avstand. Bare en passkontroll og en sikkerhetskontroll totalt 10meter fra ankomst til avgangshall. Ingen leting og løping etter «gaten» her. Praktisk liten flyplass.

Ulempen med billigselskaper er at all ekstra service koster penger. På airBaltic koster det å sjekke inn på flyplassen, det koster å ha med bagasje utover den strengt begrensede håndbagasjen, og maten på flyet koster. Dersom jeg skulle ha benyttet meg av alt dette ville det ha kostet nærmere 1000 kroner ekstra. Men siden jeg bare betaler ca. 1600 t/r ville det fremdeles vært en svært billig billett.  Man kan også enkelt forhåndsbestille mat etc. når man sjekker inn på nettet, jeg fant ingen ting på menyen som fristet, og har med niste. Vann kjøpte jeg før avreise i Oslo.       
     
Heldigvis var det ingen som forsøkte å veie håndbagasjen da vi gikk på flyet. Jeg vet at den holder målene men har strukket det litt langt med vekta.  Kriseplanen var å kaste ut en del forhåndsbestemte plagg og gamle sandaler dersom det skulle bli nødvendig. Jeg regnet egentlig med at sjansen for å bli veid var liten og det holdt stikk.

Så nå er jeg nesten der!  


I Oslo kom jeg over en spennende bok.  Handler om Jerusalem, skrevet som tegneserie. 
Anbefales !

1 kommentar:

  1. Det så ut til å være ei kjempeartig bok. Tipper også at den tar seg opp etterhvert som den skrider fram. Jeg må få fortsettelsen,så jeg kjøper den.
    Tøff reisedame,du!
    Det var virkelig en flott tur.Tror nok min fineste.

    SvarSlett