mandag 22. april 2013

Kibbutz,En Gedi og Qumran

Det har vært en travel dag.
Våknet som vanlig tidligere enn de andre, og gikk på oppdagelsesferd på Kibbutzen. De driver melkeproduksjon, og siden jeg er litt over middels interessert, og de var i full gang med melkingen klarte jeg å komme meg inn til produksjonen. De har ca  300 kuer de melker, noe som er gjennomsnittestørrelse i Israel. De melker 12+12 kuer i omgangen og bruker ca 3 timer på melkingen. Gjennomsnittet er 28 l.melk per ku per dag og de lever på silo, høy og kraftfor som produseres andre steder. Her er bare ørken. Kuene lever i åpne innhegninger og så ut til å trives. 

Flere bilder fra vandringen ligger på bildesiden. Klikk der det står "BILDER Israel 2013" øverst på siden
1.Samuelsbok kapittel 24:
  David dro opp derfra og holdt til i fjellborgene ved En-Gedi.   Da Saul kom tilbake etter å ha forfulgt filisterne, fikk han vite at David var i ørkenen ved En-Gedi.   Saul tok da med seg tre tusen utvalgte menn fra hele Israel og dro av sted for å lete etter David og mennene hans øst for Steinbukkhamrene.   Han kom til noen sauekveer ved veien. Der var en hule, og Saul gikk dit inn for å gjøre sitt fornødne. Men innerst inne i hulen satt David og mennene hans.


Neste steg på programmet var en 3 timers tur på En Gedi fjellet. Det var igjen en fantastisk vandretur. Ganske stri, nesten som en tur til prekestolen. Jeg var glad jeg hadde Joggesko og ikke sandaler. Men det var verd strevet for det var en naturopplevelse uten sidestykke. vi fikk se både Steinbukk, Tristams Stær og Klippegrevlinger på nært hold.
En Gedi på Wikipedia

Før vi igjen trakk oss tilbake til strandlivets gleder besøkte vi Qumran der Dødehavsrullene ble funnet. 



1 kommentar:

  1. Du er flink å legge ut Wikipedia-artikler! Og å henvise til fanen "Bilder Israel". Jeg blir inspirert til min(e) blogger.

    Hilsen sønnen til Nina Strand

    SvarSlett