torsdag 11. juni 2015

Om tro og tvil og hvor spennende det kan være i bibelgruppe for voksne damer.


Misjonskirkens
 "damebibelgruppe
"
Vår tur til Torino denne gangen startet faktisk for en måneds tid siden på et møte i bibelgruppa jeg går i.  I den boka vi har studert det siste halvåret var det et lengre avsnitt om likkledet i Torino.  I løpet av samtalen ble det nevnt at det kunne vært interresant å se kledet i virkeligheten, noe flere var enige om.  Men så mente vi å ha hørt at kledet bare vises en sjelden gang, så jeg fikk i oppdrag å finne ut mer informasjon  om dette.
Som sagt så gjort,  og da jeg sjekket viste det seg at kledet bare har vært vist offentlig 4 ganger de siste 100år og egentlig ikke skulle henges ut før i 2025. Men pga.et jubileum skulle det vises i 60 dager akkurat nå. Så da fikk jeg fart på meg og i løpet av en uke satt 5 damer med tur/retur billett til Torino og billetter til visningen.

Nå skal jeg være helt ærlig på at jeg opplever at denne turen har flere spennende hensikter. Storbyweekend, Italia og dametur er i seg selv gode grunner for en reise. Men i tillegg kommer altså dette likkledet som bare blir mer spennende jo mer man leser om det.  
For de som vil lese mer er det masse informasjon her:   http://torinokledet.no 


Linkledet i Torino er et fire meter langt og én meter bredt tøystykke av lin med et avtrykk eller bilde av en mannskropp. Denne mannskroppen hevdes å være Jesus.
Særlig i den katolske er det en stor tro på at nettopp dette kledet som Jesus ble svøpt i da han ble lagt i graven – og at bildet dermed er et direkte avtrykk av Jesus.  Diskusjonen om hvorvidt dette stemmer er imidlertid stor, og det er det som gjør det så mystisk. Har Jesus virkelig ligget inni dette linkledet, og er det hans blod og hans kropp som er avtrykket?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar