torsdag 25. juni 2015

Tur til Constanta (Svartehavskysten)

Onsdag og tur til Svartehavet. Vi leide en deilig buss for å kunne ta en tur på stranden i Constansa.
Turen var lenger enn den ser ut på kartet fordi vi først måtte kjøre nordover et godt stykke for å komme til hovedveien mellom Constansa og Bucurest. 3 timer tar turen hver vei. men det var det verd.
Bussen hadde plass til 50 så vi ga de 20 ledige plassene til lokale ungdommer som vi har truffet de foregående kveldene. Vi forsto at dette er veldig stort for dem. De fleste har aldri sett havet før. Vi hadde en flott dag sammen. Temperaturen på stranden og i vannet var bare deilig så vi badet og koste oss. Det ble også ballspill, middag på restaurant og god tid til å bare slappe av.  

Constansa opplevde jeg som en typisk badeby i syden med god standard. Der vi var var det mange hoteller som så ut til å ha god standard men ingen høybygg.  Det var ingen overflod av vestlige turister. Jeg tror de fleste vi så var rumenere. Prisene var lave i forhold til i Norge. God plass på stranden og fin atmosfære. Jeg kunne veldig godt ha vært på sydenferie der.@

Da vi kom hjem til skolen klokken 23 hadde våre verter laget varm kveldsmat til oss. Ja ikke bare det. de hadde ryddet rommene og reid opp sengene våre også! For en kjempevesigelse!  Det var bare det at akkurat i dag ble vi vekket veldig sent og bussen sto klar og vi måtte skynde oss. Midt i kaoset da vi skulle reise på morgenen kunne jeg ikke finne hverken pengebok eller visakort så jeg tømte likegodt hele innholdet i den store veska med alle duppedittene i senga for å finne frem det jeg kunne trenge. Så måtte vi fly i full fart så jeg tenkte at ja,ja, jeg får rydde når vi kommer tilbake, og dekket det hele pent til med dyna.   Tenk min forferdelse da jeg oppdaget at alt allerede var pent ryddet! Også meg som er den eldste av oss alle!  huffahuff,


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar